بهترین علوم بدون درک درست از دین، پول زیادی را هدر می دهد



دکتر مصطفی محقق داماد با تاکید بر لزوم الهیات صحیح و پرهیز از جهل دینی گفت: در ایران تجربه شده است که بهترین علوم بدون کلام صحیح و بدون درک صحیح از دین هزینه های زیادی را هدر می دهد. اقتصاد، مهندسی، فیزیک و علوم پایه همه به نام دین و در سایه تعصب مذهبی از بین می روند.

به گزارش ایسنا، آیت الله دکتر مصطفی محقق داماد در سخنانی به مناسبت روز جهانی گفت: «تدبیر و تقدیر» دو نهادی است که در ادبیات اسلامی در رابطه با حکومت داری به عنوان دو الزام مهم برای دولتمردان مطرح شده است و جالب است. هر دو کانون اصلی آینده پژوهی هستند.

وی تدبیر را نگاه به فراسوی حال و بیان داستانی از امام علی (ع) تعریف کرد و گفت: زندگی یعنی زندگی و آفت زندگی سوء مدیریت است. برنامه ریزی ضعیف عامل نابودی دولت هاست. اولین وظیفه دولت برنامه ریزی برای آینده و برنامه ریزی برای معیشت مردم است و اگر دولت بد برنامه ریزی کند کشورش را نابود می کند.

رئیس گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به یکی از سخنان پیامبر در روزهای پایانی عمرشان گفت: پیامبر فرمودند: من برای امت خود به فکر فقر نیستم. اگر سوء مدیریت است قطعا فقر است و اگر سوء مدیریت نیست نگران فقر نباشید.

او گفت: «قدرت ناشی از قضاوت خوب است. اگر این دو مورد رعایت نشود، ملتی فقیر، بدبخت، فقیر و بیرون رفته و ملتی خواهیم داشت که شب ها گرسنه به رختخواب می روند و فرزندانشان از فقر می میرند یا نیاز به دارو و … دارند. همه این بلاها محصول سوء مدیریت است.

محقق داماد از واژه تقدیر به معنای سنجش و مهندسی استفاده کرد و گفت: سرنوشت در داستان های ما برای ملت ها، دولت ها و قدرت های رهبر ملت ها تاکید شده است.

بهتر است دین جاهلانه و تحریف شده نداشته باشیم

وی با استناد به حدیث از کتاب اصول کافی بر کلام صحیح و پرهیز از جهل دینی تاکید کرد و گفت: در این حدیث اولین چیزی که ذکر شده این است که دین دارید یا ندارید یا دارید. بهتر است دینی که در کنار جهل است و دارای ذهنی منحرف است نداشته باشیم.

رئیس گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه علوم مختلف در سایه تفکر دینی در حال از بین رفتن هستند، گفت: از جمله علوم مختلفی که وجود دارد. در ایران تجربه شده است که مهمترین علم این است که مردم خداشناسی را آگاهانه بدانند و دین را آگاهانه بیاموزند. پیشنهاد شده است که بهترین علوم، بدون الهیات صحیح و بدون درک صحیح از دین، موجب هدر رفتن هزینه های زیادی می شود. اقتصاد، مهندسی، فیزیک و علوم پایه همه به نام دین و در سایه تعصب مذهبی از بین می روند.

کشوری که دانش افزایش ثروت را نداشته باشد بدبخت است

وی ادامه داد: دومین چیزی که در این حدیث آمده صبر است. و سوم سرنوشت معاش است. باید ببینیم درآمد کشور چقدر است و چگونه آن را افزایش دهیم. کشوری که دانش افزایش ثروت را نداشته باشد بدبخت است. قدردانی معیاری برای آینده است. این ثروت کجا باید خرج شود؟ سرنوشت معیار زندگی است. اندازه گیری ثروت و هزینه مورد تاکید است.

محقق داماد در پایان با اشاره به غزلیات حافظ گفت: حافظ مصلحت، تدبیر و تأمل را لازم می داند. کفایت یعنی منافع ملی. ما باید به توده ها بیاموزیم که به نفع ملی فکر کنند. باید برای این آموزش بسیج شود. در ملی شدن اولین وظیفه دولت منافع ملی است. منافع ملی تعیین می کند که با کجا تماس بگیریم و به چه کسی تبریک بگوییم. منافع ملی در خط مقدم آینده نگری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید