از مجموعه روانپزشک همسایه در مورد رابطه بین بیمار و درمانگر بیاموزید


سریال The Shrink Next Door درباره ملاقات با یک درمانگر است. تماشای این سریال می تواند نکات زیادی را در مورد مراجعه به درمانگر و روان درمانگر به ما بیاموزد. فقط توجه داشته باشید که این مقاله بخش هایی از داستان سریال را فاش می کند.

سریال روانپزشک همسایه درباره چیست؟

در ابتدای سریال، مارتی مارکویتز هیچ ربطی به ایزاک هرشکوپف ندارد. اما وقتی مجبور می شود به امور خانوادگی آنها رسیدگی کند، با مشکلاتی مواجه می شود که او را می ترساند و دلش برای پدر و مادرش که به تازگی فوت کرده اند، تنگ می شود. خواهرش فیلیس احساس می کند که به کمک یک روانپزشک حرفه ای نیاز دارد، بنابراین مارتی برای جلب رضایت خواهرش به دیدن هر روانپزشکی می رود.

بنابراین دکتر آیک با مارتی تماس می گیرد و نه تنها مارتی را متقاعد می کند که به کمک او نیاز دارد، بلکه او را در زمینه های دیگر زندگی مارتی نیز درگیر می کند. دکتر. آیک از سال 1981 تا 2010 برای مارتی کار کرد و یک موسسه خیریه با مارتی تأسیس کرد که از درآمد خود برای منافع شخصی استفاده می کرد. او مارتی را از خواهرش و بقیه اعضای خانواده اش جدا می کند و حتی کنترل اموال مارتی را به دست می گیرد.

داستانی که می خوانید داستان اصلی سریال The Shrink Next Door است که پل راد در آن نقش Dr. آیک و ویل فرل نقش مارتی را بازی می کنند. این سریال بر اساس داستان واقعی یک متخصص سلامت روان است که برای تقریباً 30 سال از بیمار خود سوء استفاده کرده است.

تماشای این سریال باعث نگرانی کسانی می شود که به دنبال درمان هستند و به دنبال راهی برای جلوگیری از این مشکلات هستند. مراجعه به یک درمانگر برای حل مشکلات سلامت روان بسیار مفید است و این و رویدادهای مشابه نادر است.

اگر نگران این هستید که درمانگر شما از مرز بین بیمار و درمانگر عبور کند، ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد علائم رفتار نادرست درمانگر بیشتر بدانید.

چگونه از مرزهای رابطه بیمار و درمانگر عبور کنیم؟

متخصصان بهداشت روان برای ایجاد و حفظ مرزهای سالم بین خود و بیمارانشان آموزش می بینند و مؤسسات حرفه ای بر کار آنها نظارت می کنند.

راهنمایی دقیق ارائه شده به متخصص سلامت روان این امکان را می دهد که در مورد انتظارات درمانگر و بیمار در محیط بالینی شفاف باشد و به بیمار این فرصت را می دهد تا هرگونه سوالی را بپرسد.

با این حال، درمان برخی از مشکلات مبتنی بر رابطه درمانگر-بیمار بین فرد و درمانگر است، بنابراین درمانگر ممکن است هر از گاهی از خط ارتباط حرفه ای با بیمار عبور کند. بین شکستن مرزهای رابطه بیمار و درمانگر که حل کردن آن دشوار است و رابطه ای که به بیمار آسیب می رساند، تفاوت زیادی وجود دارد.

مارتی در اولین ملاقات خود با درمانگرش، دکتر آیک، کاری انجام می دهد که قطعاً در نظر گرفته می شود که از مرز عبور کند. وقتی مارتی تمایلی به صحبت کردن ندارد، دکتر به مارتی پیشنهاد می‌کند که بقیه جلسه را با قدم زدن در خیابان‌های شهر ادامه دهد.

تماشاگران ممکن است پیشنهاد یک جلسه درمانی خارج از مطب را غیرعادی بدانند، اما غیرمعمول نیست که درمانگر پیاده روی را برای نزدیک شدن به بیمار پیشنهاد کند. در واقع، علاقه فزاینده ای به مکان های جایگزین برای جلسات پزشکی وجود دارد و اقداماتی مانند بالا رفتن از بیمار و صحبت در خارج از مطب می تواند برای مراجعان، به ویژه نوجوانان مفید باشد. اما این جلسه باید با رضایت مشتری باشد.

عبور از محدودیت های مشخص شده هرگز قابل قبول نیست، اما گاهی اوقات شرایط ایجاب می کند که درمانگر در گوش دادن به مشتری انعطاف پذیر باشد. به عنوان مثال، اگر بیمار دوران سختی را پشت سر می گذارد، درمانگر ممکن است با اجازه او فرد را در آغوش بگیرد یا با او صمیمی تر شود. درمانگر ممکن است برخی از اطلاعات شخصی خود را در جلسات با مراجعه کننده به اشتراک بگذارد، به خصوص اگر معتقد باشد که این اطلاعات باعث تقویت رابطه آنها با بیمار و ایجاد اعتماد آنها می شود.

به طور کلی، عبور از مرزها باید تنها با در نظر گرفتن نفع بیمار انجام شود.

شکستن مرزها در سریال روانپزشک همسایه

شکستن مرزها در سریال روانپزشک همسایه

رابطه دکتر آیک با مارتی با عبور جزئی از مرزها شروع می شود، اما رفتار او به سرعت منجر به نقض کامل مرزها و مرزها می شود و در نهایت منجر به استثمار و آسیب دیدن مارتی می شود.

عبور از مرزهای رابطه درمانگر و بیمار به سه دسته تقسیم می شود:

  • رابطه ی جنسی؛
  • هیجانی؛
  • دارایی، مالیه، سرمایه گذاری.

کار دکتر آیک شامل دو مورد آخر است. به عنوان مثال، بلافاصله پس از اولین ملاقات، دکتر آیک به مارتی پیشنهاد می کند که دوباره در مراسم Mitsuan (تکالیف برای پسران یهودی) شرکت کند تا بتواند اشتباهی را که در کودکی مرتکب شده است، جبران کند. مارتی نه تنها به میتسوا ادای احترام می کند، بلکه برای مهمانی که اکثر شرکت کنندگان در آن دوستان دکتر مارتی هستند، هزینه می کند. آیک.

برای درمانگران اخلاقی نیست که بیماران را تشویق کنند برای چیزی که ممکن است از نظر پزشکی مؤثر نباشد، خرج کنند. تجارب نامطلوب کودک نیز باید به طور معمول در طول جلسات درمانی بررسی شود.

وقتی خواهر مارتی به دکتر بدبین است. آیک، دکتر آیک به مارتی می گوید که رابطه او با خواهرش مخرب است و به مارتی پیشنهاد می کند که فیلیس و خانواده اش را از زندگی اش کنار بگذارد. درمانگران حرفه ای و اخلاقی این کار را انجام نمی دهند، بلکه به مراجع آموزش می دهند که رابطه سالم چیست و سپس به او کمک می کنند تا بررسی کند که آیا رابطه آنها سالم است یا مخرب.

اگر مشتری متوجه شود که در یک رابطه سمی قرار دارد، مشاور ممکن است به او کمک کند تا بهترین راه را برای اصلاح رابطه پیدا کند.

زیرا سوء استفاده از دکتر. آیک مارتی آشکارتر می شود، بسیاری از مخاطبان تعجب می کنند که چرا مارتی رفتار دکتر را تحمل می کند. آیک، اما دکتر آیک از وابستگی مارتی به خودش که باعث می شود مارتی احساس خاص بودن کند، او را از عزیزانش جدا می کند و از هر گونه ارتباط جدید جلوگیری می کند، مخالف است. روابط.بهبود.

علائم عبور درمانگر از مرزها

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد، از رویکردهای روانکاوی تا درمان شناختی رفتاری. در هر یک از این درمان ها، عبور از مرزها تعریف متفاوتی دارد. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد متخصص سلامت روان در حال شکستن مرزهایی است که منجر به استثمار یا آسیب به بیمار می‌شود.

1. رضایت آگاهانه مشتری را جدی نگیرید

توجه داشته باشید که درمانگر در جلسه اول چقدر رضایت آگاهانه را جدی می گیرد. اگر به این موضوع اعتنا نکند یا کوتاهی کند، این هشدار است. درمانگری که این مرحله را جدی نمی‌گیرد ممکن است در شبکه‌های اجتماعی با بیمار ارتباط برقرار کند، شماره تلفن شخصی او را به بیمار بدهد یا سؤالاتی بپرسد که مرتبط با موضوع مشاوره نیست.

. ایجاد احساس ناراحتی در بیمار

لمس بدن بدون اجازه، ارائه پیشنهاداتی که بیمار احساس می کند بی ربط است و اعمال قدرت بر بیمار علائم هشدار دهنده هستند.

در اولین ملاقات خود با مارتی، دکتر. آیک برخی از این کارها را انجام می دهد، مانند بغل کردن او بدون اجازه و اظهار نظر در مورد یکی از امور خصوصی مارتی. درمانگران اخلاقی سعی می کنند تأثیر قدرت خود را بر رابطه درمانی بیمار به حداقل برسانند و در عوض به مراجع قدرت می دهند تا در مورد زندگی خود تصمیم بگیرد.

3. راهنمایی بیش از حد بیمار

محدود کردن تصمیم بیمار یکی دیگر از علائم هشدار دهنده است.

دکتر. آیک در طول سریال بارها و بارها این کار را با مارتی انجام می دهد و به جای اینکه به دی مارتی اجازه دهد رابطه درمانی آنها را هدایت کند، اصرار دارد که مارتی پیشنهادات او را بپذیرد، حتی اگر تمایلی به انجام آن نداشته باشد.

4. ارتباط خارج از دفتر

در بیشتر موارد، درمانگر اخلاقی هرگز رابطه ای غیر از رابطه درمانگر با بیمار برقرار نمی کند. البته در شرایط خاصی ممکن است مرزهای رابطه بیمار و درمانگر تغییر کند، اما این اتفاق بسیار نادر است. به عنوان مثال، برخی از مناطق روستایی دسترسی محدودی به خدمات بهداشت روان دارند، بنابراین فقط یک شورای شهر می تواند با مراجعه کننده در خارج از دفتر خود ملاقات کند و در طول جلسات با او تماس دوستانه برقرار کند.

در این مثال، درمانگر ممکن است تشخیص دهد که یک رابطه صمیمانه تر با بیمار به نفع اوست. با این حال، وقتی دکتر آیک به مارتی پیشنهاد می کند که با هم یک خیریه راه اندازی کنند یا مارتی را متقاعد کنند که اجازه دهد مهمانی در خانه اش ترتیب دهد، نیازهای خود را به مارتی ترجیح می دهد و این در رابطه درمانگر و بیمار قابل قبول نیست.

5. اشتباهات را نپذیرید و به رابطه نامناسب بین درمانگر و بیمار پایان ندهید

عبور از مرزها گاهی در طول درمان اتفاق می افتد و اگر این اتفاق افتاد، ادامه کار با بیمار برای درمانگر مناسب نیست. در این شرایط، درمانگر باید اشتباه خود را بپذیرد و عذرخواهی کند، به وظیفه خود در ارجاع بیمار به سایر متخصصان سلامت روان عمل کند و الگوی مناسبی باشد.

این کاری است که دکتر آیک هرگز انجام نمی دهد. حتی در قسمت پایانی سریال، پس از اینکه مارتی در نهایت از او جدا شد، دکتر. آیک حالت تدافعی می گیرد و تمایلی به قبول چیزی ندارد که اشتباه است.

متأسفانه، مارتی متوجه نشد که دکتر آیک در طول رابطه طولانی آنها مانند او ژست گرفته است. توصیه می شود همیشه پاسخ های درمانگر خود را بررسی کنید. اگر درمانگر شما به خاطر مخالفت با برخی از دستورالعمل های او حالت تدافعی، ناامید یا عصبانی می کند، این درمانگر مناسب نیست.

نتایجی که اظهار شده

مجموعه «همسایه روانپزشک» یک داستان هشدار دهنده درباره نمونه ای از رفتار نادرست درمانگران و عبور از مرزهای رابطه بیمار و درمانگر است. البته به خاطر داشته باشید که دیدن یک متخصص سلامت روان می تواند بسیار مفید باشد و موقعیت هایی مانند مواردی که در سریال می بینید نادر است. اکثر درمانگران به اخلاق پایبند هستند و قصد سوء استفاده یا آسیب رساندن به بیمار را ندارند.

برای استفاده حداکثری از جلسات روان درمانی خود، در انتخاب درمانگر مراقب باشید، توصیه های افراد مورد اعتماد را دنبال کنید و مجوزهای درمانگر را بررسی کنید.

هشدار! مطالب این صفحه مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. اگر بتوانید هرگونه مغایرت محتوا با قوانین یا سایر مشکلات مربوط به صحت محتوا را گزارش دهید تا فوراً اصلاح شود، خوشحال خواهیم شد. اطلاعات بیشتر
هشدار! این مقاله فقط جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


اصول و روش های کاملا کاربردی برای یادگیری سریع و مستمر هر زبان جدید


دیدگاهتان را بنویسید