فن آوری های مورد استفاده برای پیش بینی اوتیسم


اوتیسم یک اختلال رشدی است که بسیاری از افراد آن را بخش مهمی از هویت افراد می دانند، اما برنامه ها و استراتژی های رفتاری برای افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد که می تواند به افراد مبتلا به اوتیسم در یادگیری، رشد و پیشرفت در روند مدیریت زندگی خود کمک کند. روز جهانی آگاهی از اوتیسم دومین روز آوریل هر سال است که به عنوان روز جهانی شناخته می شود و هدف آن یادآوری و تشویق کشورها به افزایش آگاهی افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در سراسر جهان است. .

به گزارش ایسنااوتیسم یک اختلال رشدی با طیف وسیعی از شدت است. کودکان مبتلا به اوتیسم دارای نقص های اجتماعی و ارتباطی هستند، علایق محدودی از خود نشان می دهند و رفتارهای تکراری دارند.اختلال طیف اوتیسم (ASD) به ندرت قبل از بروز علائم تشخیص داده می شود و اغلب در دوران کودکی رخ می دهد. با این حال، شواهد نشان می دهد که ناهنجاری های رشدی مدت ها قبل از اینکه در رفتار ظاهر شوند در مغز ظاهر می شوند. روز جهانی اوتیسم روز یادآوری این بیماری و چالش ها و مشکلاتی است که افراد با آن با آن روبرو هستند. در ادامه این اختلال را به نوعی بررسی کرده ایم و در مورد فناوری هایی صحبت کرده ایم که می توان با استفاده از آن ها این اختلال را زودتر پیش بینی یا تشخیص داد.

بررسی تفاوت بین اوتیسم در دختران و پسران

فن آوری های مورد استفاده برای پیش بینی اوتیسم

از زمان کشف اوتیسم برای اولین بار در دهه 1940، یک سوال ذهن محققان در این زمینه را به خود مشغول کرده است. چرا این عارضه در پسرها بیشتر از دختران رخ می دهد؟

محققان دانشگاه استنفورد در یک مطالعه جدید علت تفاوت علائم اوتیسم را بین دختران و پسران ارزیابی کردند. یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان می دهد که سازماندهی مغز بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم متفاوت است. این تفاوت‌ها که با تجزیه و تحلیل صدها اسکن مغز و استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مشخص شد، مختص اوتیسم بود. به گفته دانشمندان، این مطالعه می تواند توضیح دهد که چرا علائم اوتیسم بین دختران و پسران متفاوت است و ممکن است راه را برای تشخیص بهتر هموار کند.

اوتیسم اختلالی است که افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان مبتلا به اوتیسم دارای نقص های اجتماعی و ارتباطی هستند، علایق محدودی از خود نشان می دهند و رفتارهای تکراری دارند. این اختلال در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است و بیشتر مطالعات اوتیسم بر روی مردان متمرکز شده است. به گفته محققان، دختران مبتلا به اوتیسم معمولاً رفتارهای تکراری کمتری نسبت به پسران دارند که می تواند منجر به تشخیص دیرهنگام شود.

این اختلال در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است و بیشتر مطالعات اوتیسم بر روی مردان متمرکز شده است.

مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه ییل انجام شد نشان داد که اوتیسم می تواند در نواحی مختلف مغز در دختران نسبت به پسران ایجاد شود. این مطالعه همچنین نشان داد که دختران ممکن است جهش های ژنتیکی بیشتری نسبت به پسران داشته باشند و ممکن است عوامل کشف نشده ای وجود داشته باشد که آنها را از این بیماری محافظت کند. محققان همچنین دریافتند که دختران مبتلا به اوتیسم دارای جهش های ژنتیکی بیشتری در ناحیه “استریاتوم” هستند که نشان می دهد آنها برای ابتلا به اوتیسم به جهش های ژنتیکی بیشتری نیاز دارند. این تفاوت ممکن است توضیح دهد که چرا اوتیسم پسران را بیشتر از دختران تحت تاثیر قرار می دهد.

نگاهی به راه های پیش بینی اوتیسم

فن آوری های مورد استفاده برای پیش بینی اوتیسم

دانشمندان در سراسر جهان فناوری‌ها و روش‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌تواند به والدین کمک کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن بیماری را در فرزندان خود شناسایی کنند تا بتوانند درمان این بیماری را سریع‌تر آغاز کنند. در اینجا چند فناوری است که محققان اخیرا برای پیش بینی اوتیسم توسعه داده اند.

تشخیص اوتیسم با کمک یک برنامه

یک مطالعه با حمایت موسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) یک برنامه تلفن همراه ایجاد کرده است که حرکات چشم نوزادان (حتی 16 ماهه) را هنگام تماشای فیلم تجزیه و تحلیل می کند تا اختلال طیف اوتیسم (ASD) ایجاد شود. ) با موفقیت شناسایی شد. محققان آمریکایی در این مطالعه می گویند که این برنامه ممکن است برای غربالگری نوزادان و کودکان نوپا از نظر اختلال طیف اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد، که سپس والدین را آگاه می کند و از درمان های مداخله اولیه برای افزایش شانس موفقیت آنها استفاده می کند. از آنجایی که افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم کمتر به محرک های اجتماعی توجه می کنند، ردیابی حرکت چشم آنها به عنوان یک روش موفق برای بررسی اختلال طیف اوتیسم در کودکان خردسال موثر است. محققانی که این اپلیکیشن موبایل را توسعه می دهند می گویند برای تعیین اینکه آیا این اپلیکیشن در دسترس عموم قرار دارد یا خیر، به کار بیشتری نیاز است. با این حال، آنها بر این باورند که این برنامه یادگیری ماشینی سیار می تواند به عنوان روشی مناسب برای شناسایی علائم اولیه اختلال طیف اوتیسم در کودکان به والدین استفاده شود.

تشخیص اوتیسم با کمک هوش مصنوعی

در مطالعه اخیر، محققان سوئیسی از هوش مصنوعی برای ساخت دستگاهی برای تشخیص اوتیسم استفاده کردند. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اغلب در برقراری ارتباط و تعامل با افراد دچار مشکلاتی هستند و تشخیص این بیماری علیرغم فراوانی آن، قبل از پنج سالگی بسیار دشوار است. دانشمندان دانشگاه ژنو یک الگوریتم هوش مصنوعی را بر اساس تجزیه و تحلیل خودکار چندین ویدئو ایجاد کرده اند که به کودکان اجازه می دهد ارتباطات غیرکلامی را به صورت ناشناس و به عنوان استاندارد مطالعه کنند. نادا کویوویچ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که اوتیسم با ارتباط غیرکلامی متفاوت از یک کودک در حال رشد طبیعی مشخص می شود. این رابطه از چند جهت متفاوت است. به عنوان مثال، آنها در برقراری ارتباط بصری، لبخند زدن، اشاره به اشیاء یا نشان دادن علاقه به آنچه در اطرافشان می گذرد مشکل دارند. به همین دلیل است که ما از هوش مصنوعی برای طراحی الگوریتمی استفاده کردیم که حرکات کودکان را در ویدئو تجزیه و تحلیل می‌کند و مشخص می‌کند که آیا آنها دارای اختلال طیف اوتیسم هستند یا خیر. پس از توسعه این الگوریتم، دانشمندان آن را بر روی 68 کودک با رشد طبیعی و 68 کودک مبتلا به اوتیسم که همگی کمتر از پنج سال داشتند، آزمایش کردند. نتایج نشان داد که هوش مصنوعی در بیش از 80 درصد موارد اوتیسم را به طور دقیق طبقه بندی می کند.

در مطالعه اخیر، محققان سوئیسی از هوش مصنوعی برای ساخت دستگاهی برای تشخیص اوتیسم استفاده کردند.

تشخیص اوتیسم با کمک یادگیری ماشینی

محققان دانشگاه تگزاس در مرکز پزشکی جنوب غربی از یک ابزار یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل صدها پروتئین استفاده کردند و گروهی از نشانگرهای زیستی را در خون شناسایی کردند که می تواند منجر به تشخیص زودهنگام در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) شود. شناسایی 9 پروتئین در خون که می توانند به طور دقیق اختلال طیف اوتیسم را پیش بینی کنند، گام مهمی در پزشکی است. تشخیص زودهنگام و شروع بعدی درمان می تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی افراد مبتلا به این بیماری داشته باشد. محققان می‌گویند: «هرچه زودتر بتوانیم کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را شناسایی کنیم، درک بهتری از درمان‌هایی که کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد، بهتر می‌کنیم.»

محققان می‌گویند: «هرچه زودتر بتوانیم کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را شناسایی کنیم، درک بهتری از درمان‌هایی داریم که کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد».

تشخیص اوتیسم با اسکن سه بعدی صورت

محققان استرالیایی از اسکن سه بعدی صورت برای درک بهتر عوامل ژنتیکی که باعث اوتیسم می شوند استفاده کرده اند. محققان دانشگاه Edith Cowan (ECU) از تکنیک های پیشرفته یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل 5000 نقطه روی صورت والدین کودکان مبتلا به اوتیسم برای اندازه گیری عدم تقارن صورت آنها استفاده کردند. محققان قبلاً دریافته بودند که کودکان مبتلا به اوتیسم چهره نامتقارن بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند. این مهم است زیرا درک ویژگی های چهره افراد مبتلا به اوتیسم به تشخیص زودتر بیماری و یافتن علل ژنتیکی آن کمک می کند. در یک مطالعه اخیر، محققان عدم تقارن چهره 192 فرد دارای کودک مبتلا به اوتیسم را با چهره 163 فرد بدون سابقه اوتیسم مقایسه کردند. آنها دریافتند که والدین کودکان مبتلا به اوتیسم چهره نامتقارن بیشتری نسبت به سایر بزرگسالان هم سن داشتند.

محققان گفتند: “این یافته ها نشان می دهد که ممکن است بین ژن هایی که باعث عدم تقارن صورت و اوتیسم می شوند، ارتباط وجود داشته باشد.” با استفاده از اسکن پیشرفته صورت و ترکیب آن با تکنیک های یادگیری ماشینی، می توان هزاران تفاوت در چهره ها را شناسایی کرد و چهره ها را از نظر تقارن امتیاز داد. وقتی این نمرات را مقایسه کردیم، متوجه شدیم که چهره والدین کودکان مبتلا به اوتیسم نامتقارن تر است. مطالعات ما نشان می دهد که عوامل ژنتیکی که باعث اوتیسم می شوند می توانند بر ویژگی های جسمانی نیز تأثیر بگذارند. این شاخص به ما کمک می کند تا تعامل ژن ها را از نظر فیزیکی و ذهنی در انسان درک کنیم.

با بررسی فعالیت مغز نوزادان اوتیسم را پیش بینی کنید

تشخیص زودهنگام نوزادان در معرض خطر اختلال طیف اوتیسم می تواند پزشکان را تشویق کند که درمان را زودتر شروع کنند و این برای کودکان بسیار مفید است. مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس انجام شد، نشانه هایی از یک فعالیت مغزی منحصر به فرد را در نوزادان یافت که در کودکان 18 ماهگی ظاهر می شود، اما محققان با بررسی فعالیت مغز آن را پیش بینی کردند.

در این مطالعه، محققان از الکتروانسفالوگرام، روشی غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی مغز از قسمت بیرونی سر، و ردیابی فعالیت عصبی در محدوده آلفا استفاده کردند. فعالیت آلفا مربوط به ارتباطات از راه دور در مغز است. سپس محققان از رویکردی استفاده کردند که به آنها اجازه می داد داده ها را از سراسر مغز ادغام کنند.

محققان یک اسکن مغزی روی نوزادان 65 ماهه انجام دادند. 29 نفر از این کودکان در معرض خطر کم اختلال طیف اوتیسم بودند و هیچ موردی از این بیماری در خانواده آنها وجود نداشت، اما 36 کودک در معرض خطر بالا بودند زیرا یکی از خواهران و برادران آنها به این بیماری مبتلا بود.

سپس زمانی که کودکان 18 ماهه بودند، توسط پزشک متخصص برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان از مدل سازی کامپیوتری برای پیش بینی نتیجه علائم در 18 ماهگی بر اساس فعالیت عصبی نوزادان در دوران کودکی استفاده کردند. پیش‌بینی‌های این مدل مربوط به علائم واقعی اندازه‌گیری شده در کودکان در 3 ماهگی بود و بنابراین محققان دریافتند که می‌توان فعالیت مغزی نوزادان را بر اساس میزان ابتلای آنها به این بیماری در چند ماه ردیابی کرد. این یافته ها درک دانشمندان را از ساختار مغز افزایش می دهد و با بررسی فعالیت مغز علائم بیماری را پیش بینی می کند.

تاثیر برخی عوامل بر افراد مبتلا به اوتیسم

فن آوری های مورد استفاده برای پیش بینی اوتیسم

نقش تب و التهاب در کودک مبتلا به اوتیسم

تیمی از کارشناسان دانشکده بهداشت عمومی میلمن در دانشگاه کلمبیا و موسسه ملی بهداشت عمومی نروژ چندین نشانه مولکولی التهاب در دوران بارداری را شناسایی کرده اند که با افزایش خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مرتبط است. نتایج آزمایش های جدید با شواهدی مطابقت دارد که نشان می دهد خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض جنین افزایش می یابد. در مطالعات قبلی، کارشناسان خطر ابتلا به این بیماری را با قرار گرفتن در معرض تب مادر در دوران بارداری، عفونت آنفولانزا و ویروس تبخال نوع 2 مرتبط دانسته اند.

ارتباط عفونت های شدید نوزادان با خطر ابتلا به اوتیسم

پزشکان آمریکایی در مطالعه ای دریافتند که عفونت های شدید دوران کودکی می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد. به نظر می رسد عفونت های شدید و جدی در دوران کودکی می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را در پسران افزایش دهد. محققان می گویند که عفونت هایی که می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را در کودکان افزایش دهد شامل آنفولانزا، عفونت های پوستی شدید، عفونت های قارچی، مسمومیت غذایی باکتریایی، سیاه سرفه و بیماری های دست و پا و دهان است.

تاثیر آپنه خواب مادر بر کودک مبتلا به اوتیسم

محققان در ایالات متحده دریافتند که آپنه خواب در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را در کودک افزایش دهد. محققان نشان داده اند که آپنه خواب در دوران بارداری می تواند خطر تغییرات مغزی و رفتاری مرتبط با اوتیسم را به خصوص در پسران افزایش دهد. در طول دوره‌های آپنه خواب، تنفس به طور جزئی یا کامل متوقف می‌شود یا اغلب منجر به هیپوکسی یا هیپوکسی متناوب می‌شود. بروز آپنه خواب در دوران بارداری با شیوع چاقی افزایش می یابد و در حدود 15 درصد از بارداری های بدون عارضه و بیش از 60 درصد از بارداری های پرخطر تا سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید