ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رحمت الله اروجی عصر سه شنبه در نشست مشورتی کلان معماری و فرهنگ و معماری رسانه کشور که با هدف بررسی راهکارها و چالش های تحول، اصلاح ساختاری و فرهنگی و رسانه ای برگزار شد. بازسازی با گرامیداشت 25 آبان سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان اعلام کرد: بسیاری از فرهیختگان عرصه فکری و مکتبی جمهوری اسلامی ایران ریشه بسیاری از مشکلات را در کشور می دانند; مسائل فرهنگی و تلاش برای بررسی و رفع آنها.

وی رکود دستگاه های فرهنگی را زمینه ساز بسیاری از مشکلات عنوان کرد و گفت: اگر به نحوی به سراغ نهادهایی برویم که برای رشد و تعالی جمهوری اسلامی تلاش کرده و می کنند و از آنها بپرسیم که آیا ساختار حاکمیتی این سازمان است. و نهادها، تولید چه فکری با گام دوم انقلاب منطبق باشد یا نه، احتمالاً پاسخ رضایت بخشی به چنین اقداماتی نخواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بخشی از واقعیت این است که باید در ساختارهای سازمانی و دستگاه های اجرایی انقلابی رخ دهد و بسیاری از بروکراسی ها و مشکلات پیچیده اداری که دست اندرکاران اجرایی را برای این انقلاب فرهنگی مقید می کند، حل شود.

ضرورت بازمهندسی نظام حکمرانی فرهنگی

یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز به تشریح اقدامات انجام شده در راستای تدوین طرح جامع و معماری ساختار فرهنگ و رسانه پرداخت و اظهار داشت: در این راستا باید گفت و گوی سبقت را در دستور کار قرار داد. مهندسی مجدد نظام حکمرانی فرهنگی موضوع جدیدی نیست که مطرح شده باشد و رهبر معظم انقلاب در سال های 86 و 90 نیز آن موضوعات را مطرح کردند و از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند در این زمینه اقدام کند.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

وی با اشاره به دولت جدید و توانمندی های موجود ابراز امیدواری کرد که بتوان سازوکار مشترکی برای تدوین و اجرای طرح جامع و معماری ساختار فرهنگ و رسانه ایجاد کرد.

اجرای طرح اصلی ساختار فرهنگ و رسانه کشور

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در تلاش هستیم تا با مشارکت گسترده مردم، طرح و معماری کلان فرهنگ و ساختار رسانه ای را شکل دهیم و از همه توان کشور در حوزه مردمی و نخبگانی استفاده کنیم. “

وی با اشاره به اعلام فراخوان ایده و پژوهش در این زمینه گفت: 340 نفر در فراخوان عمومی شرکت کردند که از این تعداد 140 طرح منسجم دریافت شد. احصا بود.

جلالی دعوت به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل استان ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد و گفت: تاکنون 25 استان پیشنهادات خود را در این زمینه ارسال کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال روند به طور مشخص در رسانه های مربوطه شروع کردیم و جلساتی با معاونت مطبوعاتی وزارت رهبری داشتیم.

دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی سازمان وی در دبیرخانه شورای عالی و استفاده از توانمندی های مجموعه های پژوهشی کشور به دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: در زمینه های بدیهی که اجماع نخبگانی وجود دارد مانند تغییر ساختار بودجه های فرهنگی، رسانه ها در سال 1401 اقدامات مثبت انجام شد.

جدایی فرهنگ، سیاست و اقتصاد عامل مشکلات ساختاری دیدگاه هاست

حجت الاسلام والمسلمین جزوه در این جلسه یکی از کاستی های جدی در ساختاربندی دیدگاه ها، تفکیک فرهنگ، سیاست و اقتصاد است و تصریح کرد: اگر قرار است بهترین عملکرد در حوزه فرهنگی وجود داشته باشد، باید همه این مولفه ها در یک جهت دیده شود، اما در دو حوزه دیگر. بدون حمایت، موفقیت کار فرهنگی به زیر 10 درصد خواهد رسید.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: نگاه به روز و منعطف به ساختارهای فرهنگی یک ضرورت انکار ناپذیر است. وی افزود: در حال حاضر اقدامات و کارهای فرهنگی دستگاه ها قابل سنجش است. گیر خیر، بنابراین ارزیابی درستی از عملکرد دستگاه ها در دسترس نیست زیرا با مسائل و مشکلات فرهنگی زیادی مواجه هستیم.

لزوم ارزیابی عملکرد نهادهای فرهنگی

وی خواستار ارزیابی عملکرد دستگاه های فرهنگی شد و گفت: ارزیابی دستگاه ها باید بر اساس میزان مشکلاتی باشد که حل کرده اند، بنابراین می توان به تغییر در دستگاه ها امیدوار بود. صالحی درباره تولید محتوا و رسانه نیز اظهار کرد: ما اکنون مستقل از مخاطب و سلیقه مخاطب هستیم. در حال حاضر ما محتوا تولید می کنیم، اما هرگز از خود نمی پرسیم که چرا مخاطب باید محتوای ما را بخواند و چرا باید تحت تاثیر قرار بگیرد. حجت الاسلام والمسلمین وحید صافی نیز در این نشست هم اندیشی، طرح تحول نظام فرهنگی کشور را در گرو تغییر ساختارها، برنامه ها و نیروی انسانی دانست و گفت: اگر این سه عنصر در کنار هم تغییر کنند، شاهد تحول فرهنگ کشور خواهیم بود. . سیستم. “

مهد مشکلات فرهنگی، معاونت در دستگاه های اجرایی است

حجت الاسلام در این جلسه به مسلمانان قطبی گفت: محور تولد مشکلات فرهنگی در دستگاه های اجرایی است و تلاش می کنیم بعد از بروز مشکل آسیب ها را برطرف کنیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید کانون مشکلات را اصلاح کنیم، افزود: پیشنهاد می کنیم با تقویت نهادهای نمایندگی ولی فقیه در دستگاه ها و نقش و جایگاه مناسب، مشکلات و مسائل موجود در بدنه جامعه را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: با فرم گیر شبکه نمایندگی دفاتر ولایت فقیه در نهادهایی با نقش و رسالت ویژه می تواند ضامن سلامت معنوی جامعه باشد.

فرهنگ صرفاً ساختار پذیر نیست

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور نیز در این نشست با اشاره به تلاش های صورت گرفته در عرصه فرهنگ کشور اظهار داشت: اجازه ندهیم زحمات افراد گمنام در عرصه فرهنگ به یکباره هدر برود.

وی افزود: فرهنگ سازی آسان نیست و اگر ساختار تعریف شود باید بسیار انعطاف پذیر باشد.

ریشه بسیاری از مشکلات کشور مسائل فرهنگی است

حجت الاسلام والمسلمین نیلی پور تاکید کرد: ساختاری که قرار است اجرا شود نباید ساختار اداری داشته باشد زیرا در این کشور ساختار اداری کوچک نداریم. وی با اشاره به بیانات شهید مطهری در زمینه سازندگی فرهنگی گفت: اگر بتوانیم در شهرها و روستاها کادر فرهنگی موفق تربیت کنیم خودشان در میدان انقلاب بازی می کنند.

تغییر در ساختار فرهنگ و رسانه کشور ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین محسن کریمی، دبیر جبهه فرهنگی استان اصفهان نیز خواستار تحول در ساختار فرهنگ و رسانه کشور شد و گفت: تغییر ساختار فرهنگی و رسانه ای کشور، فرهنگ و رسانه کشور باید خوانده شود. ابتدا برای اینکه دوباره ساخته شود.

وی به ساختار فرهنگی کشور در سال های 1342 تا 1357 اشاره کرد و گفت: در این سال ها حکومت مردمی و فرهنگ عامه حاکم بود. کریمی افزود: در سال 57 تا 68 انقلاب می شود و به دولت فرهنگ سازی می شود، در این مقطع هم الگوهای خوبی داشتیم که اگر خوانده شود می تواند راهگشا باشد.

دبیر جبهه فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از سال 68 که حکومت را به دست گرفتیم به جای حمایت از جنبش های مردمی، پایه گذار جریان های حاکم شده ایم، دولت باید از فرهنگ حمایت کند نه بانی آن و این نقطه. . وی با اشاره به کثرت تشکل های فرهنگی در کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد پایگاه فرهنگی گفت: همه ساختارهای فرهنگی باید در پایگاه فرهنگی متمرکز شوند.

گفتنی است نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور به میزبانی استان اصفهان و با حضور یاسر جلالی دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و احمد مداحی رئیس رسانه و ویژه برگزار شد. مرکز عملیات و با حضور بیش از 40 نفر از نخبگان، کارشناسان و فعالان فرهنگی و مذهبی استان اصفهان برگزار شد و میهمانان در این نشست به بحث و تبادل نظر و ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و در خصوص لزوم شناسایی وضعیت موجود، طراحی مطلوب بحث و تبادل نظر کردند. وضعیت و بازسازی فرهنگ و ساختار رسانه ای کشور.

دیدگاهتان را بنویسید