مذاکره با وزارت صمت برای تثبیت قیمت سیمان و فولاد/ به دنبال واردات مواد، کارگر و مهندس به کشور نیستیم.


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رستم قاسمی» در نشست با انجمن انبوه ساکنان در خصوص نهضت ملی مسکن، افزود: اقدامات زیادی در این راستا انجام شده و منابع زیادی باقی مانده است که این نشست را تشکیل دادیم. استفاده از نظرات و تجربیات انبوه سازان برای شروع فرآیندی که نتیجه آن ساخت مسکن برای مردم است.

وی گفت: امروز هزینه زندگی در سبد خانگی بسیار بالاست.

قاسمی سیاست دولت سیزدهم را اتخاذ تدابیر ویژه در حوزه مسکن عنوان کرد و افزود: قانون جهش تولید مسکن که مجلس در اواسط مهرماه به دولت ابلاغ کرد، منافع خوبی برای دستیابی به این هدف دارد. “

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تسهیلات پیش بینی شده برای ساخت مسکن در کشور حدود 20 درصد سهم تسهیلات کل کشور است و این قانون به بانک ها ابلاغ شده و قانون ثابتی است.

وی با یادآوری اینکه در جلسه شورای عالی پول و اعتبار جلسات متعددی با بانک مرکزی برگزار شد، گفت: نرخ پرداختی مسکن در هر شهر تعیین و به همه بانک ها ابلاغ شد و همچنین سهم بانک مرکزی نیز تعیین شد. هر بانک

قاسمی یادآور شد: از این تعداد نزدیک به یک میلیون واحد متناسب با جمعیت روستاهای کشور است که زمین آن مسکن روستایی است و مابقی در بخش شهری ساخته می شود.

وی تامین زمین را یکی از مولفه های مهم ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال بیان و تاکید کرد: بانک زمین را در وزارت راه و شهرسازی و وضعیت کل زمین ها ایجاد کردیم. کشور ظرف 2 ماه آینده مشخص خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا امروز 2 میلیون و 400 هزار واحد زمین در کشور اختصاص یافته و آماده ساخت است، گفت:

قاسمی با یادآوری اینکه ساخت 600 هزار واحد در شهرهای جدید برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: اراضی شهرهای جدید نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی است به طوری که امروز 2 میلیون و 400 هزار واحد زمین اختصاص داده شده است. . و آماده اجراست.

وی با بیان اینکه اعطای زمین رایگان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت:

یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم افزود: با بنیاد مستضعفان به توافق رسیده ایم که 900 هکتار از اراضی این بنیاد در شهرهای مختلف کشور به این منظور در اختیار سازمان بنیاد مستضعفان قرار گیرد. زمین برای ساخت و ساز مسکن.”

او گفت: «انبوه سازان نگران تامین زمین نیستند زیرا ما زمین را تحویل می دهیم.

صندوق ملی مسکن، بانکی برای صاحبان خانه

قاسمی با بیان اینکه بر اساس قانون جهش تولید به وزارت راه و شهرسازی اجازه ایجاد صندوق ملی مسکن داده شد، گفت: پیش بینی اولیه این است که سالانه 30 تا 40 هزار میلیارد تاکان از این محل درآمد داشته باشیم. سرمایه. “

وی افزود: این درآمد به اقشار کم بضاعت برای کمک در دوران ساخت و پرداخت مابه التفاوت اختصاص می یابد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حتی در این طرح نیز پیش بینی شده است که در سامانه اجاره حرفه ای تسهیلاتی برای ساخت و ساز در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: بر اساس گزارش ها حدود 700 هزار واحد تخصیص داده شده و هر کدام در مرحله اجرای پروژه هستند، به عنوان مثال هفته گذشته در زنجان عملیات اجرایی حدود 20 هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

استفاده از روش های نوین برای ساخت و ساز

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به امکانات پیش بینی شده، اگر بتوانیم از روش های نوین ساخت و ساز استفاده کنیم، نه تنها کار ساختمانی با کیفیت، سرعت و قیمت کمتر انجام می شود، بلکه مردم می توانند با درآمد کمتر صاحب خانه شوند. ..”

وی در خصوص ساخت مسکن در روستاها گفت: صندوق مسکن به تنهایی مسئولیت ساخت مسکن در روستاها را بر عهده دارد.

قاسمی درباره مسکن مهر نیز گفت: بیش از 200 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که برخی از این واحدها تعاونی بوده و در مرحله پیشرفت 80 درصد متوقف شده و یا فاقد امکاناتی مانند فاضلاب و آسانسور است. برنامه ریزی کردیم که این واحدها بتوانند تعداد مسکن های باقی مانده در مهر را ساماندهی کنند.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: معتقدم بخش خصوصی می تواند در ایران مسکن بسازد. آنچه ما با برخی از بخش‌های دیگر تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم تا برایمان اجرا کنند به این معنا نیست که کار ساخت و ساز را انجام می‌دهند، بلکه توزیع مدیریت ساخت و ساز است.

قاسمی با بیان اینکه ممکن است ستاد وزارتخانه ها مثلاً با پنجاه هزار پیمانکار نتواند ارتباط برقرار کند، ادامه داد: اگر سه معاونت اداری کمک کنند به این معنا نیست که مسئولیت ساخت مسکن بر عهده آنهاست. ستاد اجرایی کار را از طریق پیمانکاران انجام می دهد و تنها مسئول بخش اداری است زیرا سازوکار اجرایی ساخت و ساز را ندارد.

وی همچنین از ورود چین به عرصه ساخت و ساز مسکن خبر داد و با بیان اینکه ایران در زمینه صنعتی شدن عقب است، افزود: تاکنون رایزنی و توافقی صورت نگرفته است اما بخش خصوصی می تواند فناوری ساخت و ساز را وارد کشور کند. “

یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در ایران مهندس و کارمند متخصص و مصالح ساختمانی به اندازه کافی وجود دارد.

وی ادامه داد: کشور ظرفیت تولید حدود 80 میلیون تن سیمان را دارد و برای ساخت یک میلیون خانه در سال به حدود 20 میلیون تن سیمان نیاز دارد. بنابراین کمبود مصالح ساختمانی در کشور وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هدف ما واردات مصالح، مصالح، کارگر و مهندس به کشور نیست، بلکه باید از ظرفیت ساخت چهار میلیون خانه و ارتقای توسعه فناوری در صنعت ساختمان در سال جاری استفاده کنیم. ایران.

وی با تاکید بر اینکه از جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور استقبال می کنیم، افزود: به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی و ایرانی هستیم که سهام بسیار خوبی را در بودجه 1400 تصویب کنند. امروز به این نتیجه رسیده ایم که باید از کسانی که سرمایه وارد کشور می کنند حمایت کنیم.

هدف ما تغییر قانون مهندسی است

قاسمی با اشاره به نظام مهندسی ساختمان گفت: به دنبال تغییر قانون نظام مهندسی هستیم و هم اکنون قانون در حال بازنگری است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم بالای ساخت و ساز مسکن گفت: حجم کاری پیش روی ما بسیار زیاد است و همه می توانند در آن سهیم باشند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی از پیشنهادات سازندگان استقبال می کند، تاکید کرد:

تمایل به مشارکت در ساخت و ساز با انبوه سازان

وزیر راه و شهرسازی همچنین از آمادگی خود برای تعامل با انبوه سازان خبر داد و گفت: با توجه به موقعیت زمین می توانیم با انبوه سازان در ساخت و ساز مشارکت داشته باشیم و واحدهایی از وزارت راه و شهرسازی را به این منظور اختصاص دهیم. به مردم فقیر.»

قاسمی درباره موضوع پروانه کار گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، استانداران رئیس شورای مسکن استان هستند و موظف به حل مشکل پروانه کار هستند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزیر کشور، افزود: شهرداران باید ظرف یک ماه مجوز صادر کنند و سازش با وزارت راه و شهرسازی است که هزینه آن را تعریف کرده ایم. این موضوع به استانداران ابلاغ شد.

قاسمی با اشاره به کاهش قیمت پروانه کار، هزینه های مهندسی و مالیات، ادامه داد: در خصوص بیمه در آخرین جلسه با رئیس جمهور مقرر شد موضوع بیمه ظرف یک ماه در تعامل با تامین اجتماعی تعیین تکلیف شود. .

وزیر راه و شهرسازی همچنین به امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: به دنبال تثبیت قیمت سیمان و فولاد هستیم و اکنون تکلیف این موضوع را مشخص می کنیم.

قاسمی همچنین درباره موضوع قیمت واحدها توضیح داد: در کارگروهی مشترک به دنبال تهیه سیاست قیمت گذاری هستیم تا هم انبوه ساز کار خود را انجام دهد و هم روندی را آغاز کنیم که فشار کمتری به مردم وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید