راه حلی برای از بین بردن خطر شکستگی لگن


شکستگی لگن شایع‌ترین آسیب جدی در بین بزرگسالان است و دستورالعمل‌های فعلی برای پیشگیری بیشتر بر مصرف کلسیم، ویتامین D و پروتئین از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها تمرکز دارد، اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از عوامل غذایی پتانسیل کاهش یا افزایش خطر ابتلا به این بیماری را دارند. شکستگی لگن، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این مورد نیاز است.

سالانه بیش از 75000 نفر در بریتانیا از شکستگی لگن رنج می برند. با میانگین بستری در بیمارستان تقریباً سه هفته و مراقبت و پشتیبانی مداوم، این آسیب سالانه حدود 1 میلیارد پوند برای NHS و تأمین اجتماعی هزینه دارد.

ساختار استخوان بیشتر در معرض خطر است (اغلب بعد از زمین خوردن) اما زنان در هر سنی نیز به طور نامتناسبی در معرض خطر شکستگی استخوان هستند.

تیم تحقیقاتی لیدز 16 مرور سیستماتیک را با 34 متاآنالیز تجزیه و تحلیل کرد. (متاآنالیز یک روش آماری است که تلاش می کند نتایج تمام مطالعات مورد نظر را در یک نتیجه واحد ترکیب کند.)

کاهش 8 درصدی خطر شکستگی لگن با مصرف میوه و سبزیجات

این مطالعه به این نتیجه رسید که عوامل رژیم غذایی ممکن است در پیشگیری از شکستگی لگن نقش داشته باشند، کیفیت مرورهای سیستماتیک و متاآنالیزها کمتر از استانداردهای بین‌المللی است و شاخص کیفیت بالایی وجود ندارد.

واضح ترین نتیجه این تحقیق این بود که میوه ها و سبزیجات می توانند خطر شکستگی لگن را تا حدود 8 درصد کاهش دهند، اما حتی در اینجا نیز شواهد ضعیف هستند.

زمانی که مردم از رژیم های غذایی سالم پیروی می کردند؛ به عنوان شاخص تغذیه جایگزین سالم و رژیم مدیترانه ای یا مصرف بیشتر ماست، پروتئین، میوه ها و سبزیجات، برخی از اثرات محافظتی و مضر مصرف بیش از حد الکل و ویتامین A مشاهده شد و هیچ تاثیری بر سایر غذاها یا غذاها از جمله اکثر. کلسیم و کلسیم مشاهده نشد.

با توجه به اینکه کلسیم موجود در محصولات لبنی به عنوان یک ماده مغذی مهم در استحکام استخوان در نظر گرفته می شود، تیم تحقیقاتی از یافتن هیچ ارتباط واضحی بین خطر شکستگی لگن و محصولات لبنی شگفت زده شد.

جیمز وبستر، محقق دانشکده علوم غذایی می گوید: «رژیم غذایی پتانسیل کاهش خطر شکستگی لگن را در طول زندگی دارد. ما می‌توانیم با خوردن یا اجتناب از برخی غذاها به مردم کمک کنیم تا خطر این آسیب رایج را کاهش دهند، اما کیفیت شواهد هنوز وجود ندارد.

مطالعات با کیفیت بیشتر و به خوبی تحقیق شده ممکن است به زمینه های امیدوارکننده برای تحقیقات بیشتر در مورد پیشگیری از شکستگی لگن از طریق رژیم غذایی و در نهایت به توصیه های جدید سلامت عمومی و بالینی اشاره کند. این امر به ویژه در جمعیت مسن اهمیت دارد که هر ساله منجر به شکستگی لگن بیشتر می شود.

پروفسور جانت کید از دانشکده علوم غذایی و رئیس دانشکده علوم غذایی گفت: “با ترکیب همه شواهد در مورد رژیم غذایی و خطر شکستگی لگن در حالی که تعداد مطالعات مبتنی بر جمعیت محدود بوده است، ما دریافتیم که میوه ها و سبزیجات می توانند محافظت کننده باشند.” تحقیق در لیدز .

با توجه به گستردگی بیماری NHS و هزینه شکستگی های لگن، باید بر مطالعات با کیفیت بالاتر با معیارهای تغذیه بهتر برای حمایت از توصیه های بهداشت عمومی تاکید بیشتری شود.

این تیم تحقیقاتی اکنون در حال مطالعه چندین فاکتور غذایی مرتبط با خطر شکستگی لگن هستند، از جمله حدود 30000 زن در بریتانیا، و از داده های NHS در مورد شکستگی لگن استفاده می کنند. این ارزیابی شامل تأثیر خوردن انواع محصولات حیوانی، میوه ها، سبزیجات و پیروی از رژیم گیاهخواری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید