چند ارزی یکی از اشتباهات مهلک دولت های گذشته بوده است



عضو سابق اتاق بازرگانی ایران رانت و فساد را ناشی از چند ارزی دانسته و معتقد است حرکت به سمت ارز تک نرخی به نفع اقتصاد ایران است.

جمشید عدالتیان شهریاری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این اشتباهات است. ما برای اقتصاد کشور مشکلاتی ایجاد کرده ایم. سیستم چند ارزی یکی از این اشتباهات است.

وی تصریح کرد: ریسک رانت خواری و فساد یکی از ویژگی های اصلی نظام چند صرافی است. قطعا اصلاح این روند و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز به نفع اقتصاد ایران خواهد بود.

یکی از اعضای سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد در حوزه کالایی گفت: با توجه به مشکلاتی که مردم در سال های اخیر با آن مواجه بوده اند، بدون شک دولت باید زمینه های لازم را فراهم کند. حمایت برای رفع نیازها افراد را در دستور کار قرار دهید، اما اینکه این حمایت ها چگونه ساخته می شوند و چگونه از آنها استفاده می شود تا هزینه ها بیشتر از منافع آن نباشد، سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.

عدالتیان به موضوع حمایت نقدی از مردم اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا از اقشار ضعیف جامعه این گونه حمایت ها انجام می شود اما باید بر اساس ساختار اقتصاد خود برنامه ریزی کنیم. متأسفانه به دلیل تورم بالا، ارزش نهایی یارانه نقدی در مدت کوتاهی از بین می رود و این امر می تواند نارضایتی عمومی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1389 که کمک بلاعوض 45 هزار تومانی به بهره برداری رسید ارزش نهایی آن حدود 45 دلار برآورد شد اما امروز این کمک هزینه کمتر از دو دلار است و به همین دلیل در رفع مشکلات مردم موثر است. کمتر داشته باشید. . بنابراین اگر دولت ارز 4200 تومانی را حذف کند باید تلاش کند سیاست هایی را در دستور کار قرار دهد که بیشترین اثربخشی و کمترین نارضایتی را داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید