اسید لاکتیک چیست و چگونه در بدن تولید می شود؟


الان از باشگاه برگشتی و درد عضلانی شدید داری؟ اگر به دنبال علت اصلی این درد هستید، باید بدانید که بدن شما در حال تولید اسید لاکتیک است. در این مقاله می خواهیم با اسید لاکتیک بیشتر آشنا شویم. با ما بمان.

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک محصول جانبی فعالیت شیمیایی بی هوازی سلول ها است. در طی این فرآیند، سلول های بدن انرژی خود را بدون اکسیژن تولید می کنند. هنگامی که شروع به انجام ورزش های شدید می کنید، بدن شما از اکسیژن برای تجزیه گلوکز برای انرژی استفاده می کند و اگر اکسیژن کافی در بدن برای تجزیه گلوکز وجود نداشته باشد، اسید لاکتیک تولید می شود که می تواند باعث درد یا سوزش عضلانی شود. برای کاهش اسید لاکتیک می توانید به بدن خود استراحت دهید.

ماهیچه ها چگونه در حین ورزش اسید لاکتیک می سازند؟

در طول روز، بدن انرژی را به صورت هوازی و با استفاده از اکسیژن می سوزاند. بخشی از این ماده انرژی زا گلوکز یا قند است که به یک واکنش شیمیایی به نام گلیکولیز تجزیه می شود. محصول نهایی گلیکولیز ماده شیمیایی دیگری به نام پیروات است که انرژی بیشتری تولید می کند.

وقتی سخت ورزش می کنید، این فرآیند تغییر می کند و عضلات شما بدون اکسیژن انرژی تولید می کنند و پیرووات به محصولات اضافی، اسید لاکتیک تبدیل شده و به جریان خون شما منتقل می شود. در این صورت احساس درد و سوزش می کنید. برای جلوگیری از درد عضلانی ناشی از ورزش، موارد زیر را انجام دهید:

  • هنگام ورزش آب فراوان بنوشید؛
  • سعی کنید نیم ساعت بعد از ورزش دوش آب سرد بگیرید.
  • دم و بازدم صحیح در حین ورزش؛
  • غذاهایی مانند ماست و کفیر بخورید.
  • مصرف منیزیم؛
  • قبل از ورزش برای گرم کردن بدن و بعد از ورزش برای خنک شدن، ورزش های شدید انجام دهید.
  • تا حد امکان سبک ورزش کنید.

اسید لاکتیک از چه راه های دیگری تولید می شود؟

نوبت دکتره

ماهیچه های بدن تنها منبع اسید لاکتیک نیستند و علاوه بر این، گلبول های قرمز خون در حین حرکت شروع به تولید اسید لاکتیک می کنند.

گونه های مختلف باکتری در بدن نیز به صورت بی هوازی تنفس می کنند و اسید لاکتیک در نهایت ماده شیمیایی زائد آنهاست. طبق مطالعات 01/0 تا 8/1 درصد روده انسان از این نوع باکتری ها تشکیل شده است و در صورت مصرف زیاد شکر و شیرینی، اسید لاکتیک زیادی تولید می شود.

نوع دیگری از این باکتری ها در دهان ما زندگی می کنند و اثر اسیدی روی بزاق دارند و می توانند به مینای دندان آسیب بزنند. اسید لاکتیک همچنین در بسیاری از غذاها از جمله خیارشورهای تخمیری و لبنیات مانند کفیر، ماست و دوغ یافت می شود.

آیا اسید لاکتیک تنها عامل اسپاسم عضلانی است؟

تولید اسید لاکتیک از طریق ورزش

احساس درد و سوزش عضلانی بعد از ورزش شدید با وزنه های سنگین فقط به دلیل تولید اسید لاکتیک نیست. کبد دوباره اسید لاکتیک را به قند تبدیل می کند و قلب آن را به پیرووات تبدیل می کند. هنگامی که ورزش شدید انجام می دهید، غلظت اسید لاکتیک در بدن شما افزایش می یابد و قلب و کبد قادر به پردازش و درمان سریع مواد زائد نیستند، اما مقدار اسید لاکتیک بلافاصله پس از توقف ورزش کاهش می یابد. یکی دیگر از علل درد عضلانی، آسیب و التهاب عضلانی است که پس از چند روز استراحت از بین می رود.

گاهی ممکن است غلظت اسید لاکتیک افزایش یابد و برخی افراد نتوانند به سرعت آن را پردازش و از بین ببرند که در این صورت بدن این افراد اسید لاکتیک تولید می کند (اسیدوز لاکتیک). این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد، از جمله:

علائم شایع تولید بیش از حد اسید لاکتیک در بدن

اگر می دانید که تولید اسید لاکتیک بیش از حد دارید یا هر یک از علائم زیر را دارید، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

چگونه تولید شیر اضافی را درمان کنیم؟

پس از آزمایش خون، پزشک غلظت اسید لاکتیک را در بدن شما تشخیص می دهد و سپس داروهایی را بر اساس آن تجویز می کند.

سوالات متداول در مورد اسید لاکتیک

1. آیا اسید لاکتیک برای پوست مفید است؟

آره. اسید لاکتیک به عنوان یک لایه بردار قوی عمل می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد. افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند می توانند منافذ پوست خود را با اسید لاکتیک پاک کنند.

. اسید لاکتیک در کدام محصولات پوستی یافت می شود؟

اسید لاکتیک در طیف گسترده ای از محصولات مراقبت از پوست یافت می شود، از جمله:

این محصولات حاوی مقدار قابل توجهی اسید لاکتیک هستند که برای پوست مفید است. بهتر است قبل از استفاده از محصولات حاوی اسید لاکتیک تست آلرژی انجام دهید.

3. عفونت شدید چگونه باعث افزایش اسید لاکتیک می شود؟

همه باکتری ها می توانند باعث عفونت های شدید در بدن شوند که به نوبه خود باعث کاهش میزان اکسیژن و اختلال در تولید و دفع اسید لاکتیک می شود.

4. آیا سرطان غلظت اسید لاکتیک را افزایش می دهد؟

آره. اسید لاکتیک خیلی سریع در بدن بیماران سرطانی ساخته می شود.

نتایجی که اظهار شده

ورزش سنگین باعث می شود بدن اسید لاکتیک تولید کند. بهتر است سخت نگیرید و دردهای عضلانی بدن خود را بعد از ورزش به عنوان نوعی هشدار در نظر بگیرید. با رعایت چند نکته می توانید اسید لاکتیک بدن خود را کاهش دهید و از درد عضلانی جلوگیری کنید. افراد مبتلا به بیماری های خاص ممکن است غلظت بیش از حد اسید لاکتیک داشته باشند. بهتر است با آزمایش از میزان اسید لاکتیک بدن خود مطلع شوید.

تو بگو

آیا تا به حال پس از ورزش درد عضلانی را تجربه کرده اید؟ برای مقابله با این دردها چه کرده اید؟ لطفا نظر خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


اصول و روش های کاملا کاربردی برای یادگیری سریع و مستمر هر زبان جدید





دیدگاهتان را بنویسید