آلودگی هوا فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده را متوقف کرده است


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید محمودی وی با اشاره به وضعیت جوی تهران در روزهای آینده گفت: تا روز شنبه (5 آذر) وضعیت جوی پایدار پیش بینی می شود. ممکن است در این روز وزش باد موقتی باشد اما از یکشنبه تا سه شنبه (16 تا 9 آذر) مجدداً ثبات جوی پیش بینی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود تردد کامیون ها در شب است. .

وی در ادامه با اشاره به لزوم توقف حتی موقت کامیون ها گفت: سوال اصلی این است که چرا سیاست های کنترل آلودگی هوا برای خودروهای شخصی اعمال می شود، اما وقتی صحبت از کامیون و موتورسیکلت می شود، سیاست های نظارتی تغییر می کند. موضوعی که فراتر از توان نهادهای محیط زیستی است و پلیس و سایر نهادهای ذیربط باید این مشکل را مدیریت کنند. وقتی قانونی در مورد این مشکل تصویب می شود باید رعایت شود. فرقی نمی کند غیر از این بوده یا نه، اما در چند سال گذشته همکاری خوبی بین پلیس و کارگروه فوریت های آلودگی هوا صورت گرفته است که امیدواریم امسال نیز ادامه داشته باشد.

محمودی با بیان مصوبات کارگروه فوریت آلودگی هوا تصریح کرد: با توجه به پیش بینی پایداری هوا در روزهای آینده محدودیت هایی برای مدیریت وضعیت فعلی اعمال می شود.

وی افزود: جلوگیری از تردد شبانه کامیون ها و خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا از جمله محدودیت هایی است که طی دو روز آینده اعمال می شود. کامیون های با مصرف گازوئیل که منبع اصلی انتشار کمتر از 2.5 میکرون است، یکی از مهم ترین منابع آلایندگی سیار است.

محمودی با تاکید بر لزوم توقف فعالیت های آلاینده صنعتی تصریح کرد: توقف تمامی واحدهای عمرانی که باعث آلودگی بیشتر می شوند به ویژه واحدهای صنعتی شن و ماسه و بتن در دستور کار قرار دارد. بر اساس مصوبات جلسه امروز، فعالیت واحدهای شن و ماسه تا دو روز آینده متوقف می شود، همچنین ایجاد پایگاه سیار پزشکی از مصوبات جلسه امروز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به استفاده مکرر از سوخت مایع که باعث آلودگی هوا می شود، گفت: ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها یکی از مصوبات اصلی جلسه امروز است. در سال های گذشته همواره شایعه مصرف سوخت در کشور شنیده می شد، در حالی که میزان مصرف سوخت در کشور تنها سه درصد اعلام می شود. در صورت صحت این رقم، در روزهایی که هوا پایدار است و آلودگی بیشتر و شدیدتر می شود، از همان 3 درصد استفاده می شود.

محمودی در پایان با اشاره به مدت زمان اجرای این مصوبات گفت: مصوبات جلسه امروز تا روز شنبه (۵ آذر) است و با توجه به شرایط تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید