خواص ضد باکتریایی اسانس قاب



محققان خواص ضدباکتریایی اسانس فریم را در شش باکتری بررسی کرده و اثربخشی آن را با 12 نوع آنتی بیوتیک مقایسه کردند.

به گزارش ایسنا، استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها در صنایع غذایی و پزشکی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات بسیار مهم، ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا است که نگرانی های جهانی را برانگیخته است.

آنتی بیوتیک ها به طور بی رویه در صنایع غذایی، کشاورزی و دامداری استفاده می شوند. آنتی بیوتیک ها به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی به ویژه در غذاهای خام مانند گوشت استفاده می شوند. یکی دیگر از مشکلات مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها این است که آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین ها در طبیعت به راحتی تجزیه نمی شوند و می توانند برای مدت طولانی در خاک باقی بمانند و خاک و آب های سطحی و زیرزمینی را آلوده کنند. این ممکن است مقاومت پاتوژن ها را به آنتی بیوتیک ها افزایش دهد.

با توجه به مشکلاتی مانند مقاومت باکتریایی و سایر عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها، محققان به دنبال موادی هستند که خاصیت ضد باکتریایی داشته باشند و به بررسی مواد طبیعی می پردازند تا در آینده جایگزین آنتی بیوتیک های قدیمی شوند. در طب سنتی ایران از چارچوبی برای درمان و کنترل بیماری های عفونی و همچنین ماده نگهدارنده و معطر استفاده شده است.

از این رو، محققان کشور مطالعه ای بر روی روش های مختلف استخراج اسانس های فریمی انجام دادند و با ارزیابی خواص ضد باکتریایی این اسانس ها، اثر آن را با 12 آنتی بیوتیک رایج مقایسه کردند.

در این تحقیق استخراج اسانس از عصاره آتش به سه روش تقطیر با آب، تقطیر با بخار آب و تقطیر با بخار آب انجام شد و تأثیر این روش ها بر عملکرد اسانس مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که بیشترین بازده اسانس قاب مربوط به تقطیر با آب بود. اسانس های به دست آمده با روش های مختلف از نظر کیفیت و ترکیبات اسانس متفاوت بودند.

خواص ضد باکتریایی اسانس فریم بر روی سه گونه باکتری گرم مثبت (استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک موتانس، استافیلوکوک اپیدرمیدیس) و سه باکتری گرم منفی (اشریشیا کلی، سالمونلا تیفی موریوم، سودوموناس آئروگ) مورد ارزیابی قرار گرفت. اثر ضد باکتریایی اسانس میخک نشان داده است که این اسانس بر هر دو گروه باکتری های گرم مثبت و گرم منفی اثر دارد. اما روی باکتری های گرم مثبت تاثیر بیشتری دارد. باکتری های گرم مثبت و گرم منفی از نظر پوشش سلولی متفاوت هستند و باکتری های گرم منفی پوشش پیچیده تری دارند و دیواره غیر قابل نفوذ تری دارند و در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت بیشتری دارند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که اسانس استخراج شده توسط بخار آب در مقایسه با سایر روش های استخراج، اثر ضد باکتریایی قابل توجهی دارد. اثر آن بر استافیلوکوکوس اورئوس قویتر از 10 آنتی بیوتیک (پنی سیلین، اریترومایسین، گلوکوزاسین، ونکومایسین، تتراسایکلین، سیپروفلوکساسین، سفتریاکسون، سفالکسین، آمیکاسین و جنتامایسین) و معادل سل، آمفنیل و.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که اسانس کلیدی را می توان برای کاربردهای مختلفی از جمله به عنوان نگهدارنده مواد غذایی و دارویی استفاده کرد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

در این پژوهش عبدالله ددزاده و حسن نورافکن; پژوهشگران گیاهان دارویی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه شرکت کردند.

یافته های این پژوهش در قالب یک مقاله علمی با عنوان «تعیین ترکیب اسانس میخک (Eugenia caryophyllata) و مقایسه خواص ضد باکتریایی آن با برخی از آنتی بیوتیک های رایج» در مجله علوم و صنایع غذایی ایران منتشر شد. زیر نظر دانشگاه تربیت مدرس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید