ماستکتومی؛ نکاتی که باید بدانید + سوالات متداول


ماستکتومی یک عمل جراحی برداشتن سینه است که معمولا برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه انجام می شود. اگر پزشک شما ماستکتومی را برای درمان شما توصیه کرده است، احتمالاً سوالات زیادی در مورد آن دارید. در این مقاله انواع مختلف، کاربردها، خطرات و مزایا را مورد بحث قرار خواهیم داد.

انواع ماستکتومی

1. ماستکتومی کامل یا کامل

ماستکتومی کامل را ماستکتومی ساده نیز می گویند. در این روش، جراح تمام بافت سینه از جمله نوک پستان، آرئول و پوست را برمی دارد. اغلب، غدد لنفاوی به طور همزمان برداشته می شوند تا اطلاعات بیشتری در مورد سرطان بررسی شود. ماستکتومی کامل ممکن است انتخاب خوبی برای مراحل اولیه باشد، زمانی که سرطان هنوز به گانگلیون زیر بغل نرسیده است.

. ماستکتومی اصلاح شده رادیکال

ماستکتومی رادیکال اصلاح شده تعیین می کند که آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بازو گسترش یافته است یا خیر. این روش شامل حذف موارد زیر است:

  • کل بافت سینه شامل نوک پستان، هاله و پوست.
  • برخی از غدد لنفاوی زیر بغل؛
  • در برخی موارد عضله سینه را بپوشانید.

3. ماستکتومی رادیکال

ماستکتومی رادیکال یک جراحی پیچیده است که شامل برداشتن موارد زیر است:

  • کل بافت سینه شامل نوک پستان، هاله و پوست.
  • تمام غدد لنفاوی زیر بغل؛
  • عضلات سینه ای بزرگتر و جزئی.
دکتر ساینا

ماستکتومی رادیکال زمانی یکی از روش‌های استاندارد برای درمان سرطان پستان بود، اما اکنون به دلیل بهبود تکنیک‌های تصویربرداری و پرتو، جراحان احتمالاً ماستکتومی رادیکال اصلاح‌شده را توصیه می‌کنند.

4. ماستکتومی جزئی یا ناقص

در این روش، جراح ناحیه سرطانی را با مقداری بافت اطراف سالم برمی دارد. این روش زمانی قابل استفاده است که فقط ناحیه کوچکی از بافت سرطانی وجود داشته باشد.

5. ماستکتومی محافظ پوست

ماستکتومی محافظ شامل برداشتن بافت پستان، نوک سینه ها و ناحیه اطراف آرئول است، اما بیشتر پوست دست نخورده باقی می ماند. این روش جراحی زمانی استفاده می شود که بازسازی سینه همزمان انجام شود. زمانی که تومور اولیه بزرگ باشد یا سرطان در نزدیکی سطح پوست قابل مشاهده نباشد از این روش استفاده نمی شود.

6. ماستکتومی باعث حفظ نوک پستان می شود

در ماستکتومی نگهدارنده نوک پستان، تمام بافت پستان برداشته می شود، اما هاله و نوک پستان حفظ می شوند. این روش زمانی انتخاب خوبی است که بازسازی مه بلافاصله شروع شود. این روش فقط برای سرطان پستان در مراحل اولیه که پوست یا نوک سینه را درگیر نمی کند استفاده می شود.

7. ماستکتومی دوطرفه

در ماستکتومی دو طرفه، بافت هر دو سینه برداشته می شود. ماستکتومی دوطرفه گاهی اوقات به عنوان یک عمل جراحی (کاهش خطر) برای زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند انجام می شود. اکثر این عمل ها ماستکتومی ساده هستند، اما برخی ممکن است نوک سینه را خارج نکنند.

در شرایط دیگر، ماستکتومی دوطرفه به عنوان بخشی از برنامه درمانی سرطان سینه زنان انجام می شود. این کار پس از معاینه دقیق و صحبت با تیم مراقبت سرطان انجام می شود.

چه زمانی ماستکتومی انجام می شود؟

برای تصمیم گیری در مورد ماستکتومی ماموگرافی انجام دهید

در پاسخ به اینکه چه زمانی ماستکتومی انجام می شود، باید توجه داشت که معمولا در موارد زیر توصیه می شود:

  • زمانی که فرد نمی تواند با جراحی سینه (لومپکتومی) درمان شود.
  • فرد قادر به انجام پرتودرمانی نیست.
  • مرد مبتلا به سرطان سینه التهابی است.
  • تجربه پرتودرمانی قفسه سینه در گذشته؛
  • وجود دو یا چند ناحیه سرطانی در قسمت های مختلف پستان که به اندازه کافی نزدیک نیستند.
  • تومور بزرگتر از 5 سانتی متر یا تومور بزرگتر از سینه.
  • داشتن یک عامل ژنتیکی مانند جهش BRCA.

برای زنانی که به عود سرطان سینه اهمیت می دهند، درک این نکته مهم است که انجام ماستکتومی به جای جراحی بزرگ کردن سینه، خطر ابتلا به سرطان پستان دوم را در همان سینه کاهش می دهد، اما خطر عود سرطان را در سینه کاهش نمی دهد. همون سینه . . سایر قسمت های بدن …

چگونه برای ماستکتومی آماده شویم؟

هنگامی که جراح شما ماستکتومی را توصیه می کند، باید بازسازی سینه را در نظر بگیرید. گاهی اوقات می توان جراحی ترمیمی را بلافاصله شروع کرد. در این صورت می توانید انتخاب کنید که اصلاً سینه را بازسازی نکنید و از پروتز استفاده کنید یا آن را صاف نگه دارید. انتخاب خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

برای آماده شدن برای جراحی می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • لوازم بهداشتی و سایر ملزومات را در یک کیسه کوچک بسته بندی کنید. یک لباس گشاد بپوشید که با یک دکمه یا زیپ در جلو بسته می شود.
  • یک بالش کوچک برای زمانی که به خانه می روید آماده کنید و از آن برای دور نگه داشتن کمربند ایمنی از سینه خود استفاده کنید.
  • غذا و سایر وسایل ضروری را از قبل در خانه آماده کنید.

ممکن است برای بهبودی کامل از چند روز تا چند هفته به کمک نیاز داشته باشید. سعی کنید موارد زیر را معرفی کنید:

  • مراقبت از کودک؛
  • مشق شب؛
  • مراقبت از حیوان خانگی؛
  • مراقبت شخصی.

ماستکتومی چگونه انجام می شود؟

در بیمارستان، مایعات و داروها را با یک خط داخل وریدی (IV) در بازوی خود دریافت خواهید کرد. اگر بیوپسی غدد لنفاوی انجام دهید، یک ردیاب رادیواکتیو در نزدیکی تومور تزریق می شود. این به جراح کمک می کند تا گره های محافظ را پیدا کند. پس از بیهوشی عمومی، جراح برشی در اطراف قفسه سینه ایجاد می کند و بافت سینه را خارج می کند. بسته به نوع ماستکتومی، متخصص پوست هاله، نوک پستان و غدد لنفاوی را برمی دارد. نمونه هایی از غدد پستانی و غدد لنفاوی برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود.

سپس تمام برش ها بخیه می شوند. تیم جراحی یک یا دو درن جراحی (وسیله ای برای تخلیه ترشحات) داخل زخم قرار می دهند. این یک اقدام موقت برای جلوگیری از تجمع مایع در قفسه سینه است.

ماستکتومی چقدر دردناک است؟

بعد از جراحی به احتمال زیاد در محل جراحی درد خواهید داشت. برخی از افراد نیز موارد زیر را تجربه می کنند:

  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در قفسه سینه و بازو؛
  • مشکل در حرکت بازو یا شانه؛
  • خارش، سوزش یا درد عصبی در قفسه سینه، زیر بغل، بالای بازو یا شانه؛
  • درد فانتوم (تصور درد در اندامی که وجود ندارد) قفسه سینه.

میزان درد بستگی به نوع جراحی دارد، مثلاً اگر همزمان جراحی ترمیمی انجام داده باشید یا عوارضی داشته باشید، ممکن است درد بیشتری را تجربه کنید. درد و سایر عوارض جانبی برای هر کسی متفاوت است. برای شما مسکن تجویز می شود و اگر قبل از شدت گرفتن درد مصرف کنید، درد کمتری خواهید داشت.

اکثر مردم در عرض چند هفته از شر عوارض جانبی خلاص می شوند، اما انجمن سرطان ایالات متحده می گوید حدود 20 تا 30 درصد از زنان به سندرم درد پس از ماستکتومی مبتلا می شوند، که به این معنی است که درد و احساسات عجیب برای مدتی ناشناخته باقی می مانند.

مزایا و عوارض ماستکتومی

مزیت اصلی ماستکتومی برداشتن بافت سرطانی است. بررسی غدد لنفاوی همچنین به تشخیص پیشرفت سرطان و سایر تصمیمات درمانی کمک می کند.

تمام جراحی ها خطر خونریزی و عفونت را به همراه دارند. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که عفونت ها و عوارض زخم شایع ترین علل بستری شدن در بیمارستان پس از ماستکتومی هستند.

بخش غدد لنفاوی خطر ادم لنفاوی را افزایش می دهد که منجر به موارد زیر می شود:

  • تورم بازو، دست، انگشتان، قفسه سینه یا پشت؛
  • محدوده حرکت محدود؛
  • رنگ کردن پوست؛
  • عفونت

لنف ادم یک بیماری مزمن و اغلب ناتوان کننده است.

بعد از ماستکتومی چه اتفاقی می افتد؟

اکثر افراد پس از جراحی به خوبی بهبود می یابند و معمولاً در عرض 6 هفته فعالیت های عادی خود را از سر می گیرند. وضعیت سرطان سینه در آینده به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع سرطان سینه و میزان شیوع آن قبل از شروع درمان.

درمان همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رادیوتراپی؛
  • شیمی درمانی؛
  • هورمون درمانی یا درمان های هدفمند.

سوالات متداول در مورد ماستکتومی

چه مدت پس از ماستکتومی می توانم به فعالیت و کار عادی برگردم؟

شما می توانید فعالیت های روزانه خود را در حدود 4 هفته انجام دهید. اگر بازسازی سینه نیز انجام شود، زمان نقاهت طولانی‌تر می‌شود و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شما به طور کامل بهبود پیدا کنید.

در هفته اول پس از ماستکتومی چه اتفاقی می افتد؟

در هفته اول وجود درد و ناراحتی در اطراف زخم طبیعی است. اگر جراحی غدد لنفاوی انجام داده اید، ممکن است در زیر بغل خود نیز درد داشته باشید. برخی از افراد در اطراف جای زخم احساس گزگز یا گزگز می کنند. این درد به تدریج کاهش می یابد.

بعد از ماستکتومی چگونه بخوابیم؟

معمولاً به بیمارانی که تحت بازسازی سینه قرار گرفته‌اند توصیه می‌شود در دو هفته اول پس از جراحی به پشت بخوابند. بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند در این مدت روی صندلی بنشینند و بخوابند.

چه زمانی می توانم بعد از ماستکتومی دوش بگیرم؟

در 48 ساعت اول پس از جراحی، آب به هیچ وجه نباید به زخم برسد. در این مدت باید لباس را خشک نگه دارید تا زخم به مرور زمان بهبود یابد. پس از 48 ساعت، می توانید پانسمان را بردارید و دوش بگیرید.

شما بگو

آیا تجربه برداشتن سینه یا ماستکتومی را دارید؟ لطفا نظرات، تجربیات و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

افزونه کتاب الکترونیکی

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای عاطفی شریک یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید